تجمع، اعتراض و انتقاد قانونی حق همه‌ی احزاب و گروه‌های جامعه است

رضا سلطان زاده
 مدیر مسئول آیینه یزد
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه هایی با خبرنگاران خارجی در پاریس، پیرامون نوع حكومت ایران، تضمین هایی كه به آزاد بودن مردم در اظهار نظر و انتقاد كردن باید داده شود توضیحاتی می‌فرمایند كه به بخش هایی كوتاه از سخنان امام راحل (ره) از 16 تا 18آبانماه 1357 اشاره می‌شود.
«جامعه فردا، جامعه ارزیاب و منتقدی خواهد بود كه در آن تمامی مردم در رهبری امور خویش شركت خواهند جست . . . دولت اسلامی یك دولت دموكراتیك به معنای واقعی است برای همه اقلیت‌های مذهبی آزادی به طور كامل هست و هر كس می‌تواند اظهار عقیده خودش را بكند و اسلام جواب همه عقاید را به عهده دارد و دولت اسلامی تمام منطق‌ها را با منطق جواب خواهد داد . . .
ما می‌خواهیم اسلام را، لااقل حكومتش را به یك نحوی كه با حكومت اسلام در صدر اسلام شباهت داشته باشد اجرا بكنیم تا شما معنی درست دموكراسی را به آن حدی كه هست بفهمید.»(1)
اصل 27 قانون اساسی مقرر می‌دارد: تشكیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آنكه مخل به مبانی اسلامی نباشد آزاد است.
شاید تذكر این مطلب نیز خالی از لطف نباشد كه ابتدا در مجلس تصویب شد برای برگزاری راهپیمایی نیز كسب مجوز قبلی وزارت كشور لازم دانسته شده بود ولی شورای نگهبان این قید را مغایر قانون اساسی اعلام كرد.و در نتیجه مجلس آن را اصلاح نمود . . . كه صرفاً اطلاع دادن به وزارت كشور لازم است.(2)
در خرداد ماه 1389 تعدادی از احزاب و افراد و گروههای سیاسی اصلاح طلب درخواست صدور مجوز برای راهپیمایی به مناسبت سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دولت دهم داشتند یكی از مقامات ارشد اجرایی تهران ارائه چنین تقاضا ودرخواستی را «خنده آور» تلقی نمود و به هر حال اجازه تجمع صادر نشد.
اولین رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، آیت الله شهید بهشتی در مجلس خبرگان معتقد بود آزادی اجتماعات باید مطلق باشد و بدون هر گونه قیدی به تصویب برسد. آیت الله بهشتی می‌گفت: نباید دست دولت‌ها را در جلوگیری از اظهار نظر مردم باز بگذاریم و در سخنان خود فضای اختناق رژیم طاغوت را به نمایندگان مجلس خبرگان یادآور می‌شد تا مبادا قانونی نوشته شود كه همان اوضاع در آینده تكرار شود.
نگارنده این سطور به خود اجازه نمی‌دهد بپرسد چرا مقامات ذی ربط به عده‌ای از فعالان سیاسی و یا احزاب مجوز راهپیمایی نمی‌دهند اما این حق را دارد كه ازمسئولان و مقامات ذی ربط بپرسد.
چون برابر با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: مردم ایران از هر قوم و قبیله از حقوق مساوی برخوردارند و همه افراد ملت اعم از زن و مرد یكسان در حمایت قانون قراردارند، چگونه قابل توجیه است كه عده‌ای بدون مجوز به خود اجازه می‌دهند در محلی حتی برابر مجلس شورای اسلامی تجمع كنند و علیه عده‌ای از مقامات مسئول فعلی شعار بدهند.افرادی كه درخواست راهپیمایی گروهی از اصلاح طلبان را خنده آور می‌دانند. دربرابر تجمع‌های غیرقانونی گروه‌های مخالف چه توضیحی دارند این رفتارهای غیرعادلانه و متفاوت با افراد جامعه ضرب المثل معروف «یك بام و دو هوا» را به یاد می‌آورد و زیربنای عدالت و برابری را تخریب می‌سازد.
برای توضیح این مطلب مناسب است نظر خوانندگان را به این نكته جلب نماید كه چند روز قبل در میدان بهارستان عده‌ای تجمع كردند و علیه بعضی از نمایندگان مجلس شعار دادند و آنها را تهدید كردند. گفته‌ها و شنیده‌های بخشی از این ماجرا از زبان كاظم دلخوش و علی لاریجانی نماینده و رییس مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:
نماینده صومعه سرا در مجلس با اشاره به تجمع مقابل مجلس تاكید كرد، قوه قضاییه باید با توهین كنندگان به قوا برخورد كند. به گزارش مهر، كاظم دلخوش گفت: از اینكه برخی به نام اصولگرایی روز گذشته مقابل مجلس تجمع كردند، از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و نمایندگان مجلس عذرخواهی می‌كنم.سابقه این افراد و خانواده آنها مشخص است و پرونده آنها برخی در دادگاه ویژه روحانیت قابل بررسی و پی گیری است و این نماینده اصولگرا به استناد مواد 84 ،86 و 78 و بند 11 ماده 23 آیین نامه اظهار داشت: نام ما و برخی از نمایندگان اصولگرا در تجمع روز گذشته مورد توهین قرار گرفتند. آقایانی كه دیروز رهبری برخی كارهای خلاف را برعهده گرفتند و تدارك دیدند به نام دانشجو برخی افراد را مقابل مجلس آوردند، سابقه كاملا مشخص دارند كه در دادگاه ویژه روحانیت قابل بررسی است.نماینده صومعه سرا افزود: اینها اشك تمساح ریختند و غافل از اینكه مجلس در ارتباط حق و حقوق خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان در این دوره بیشترین دفاع را داشت. دلخوش خطاب به رییس مجلس گفت: به وزارت كشور تذكر دهید: چرا در شرایطی كه طرحی قانونی در مجلس در دست بررسی است اهمال كرده است.اما امروز باید فحش بشنویم و با پیامك به ما فحش بدهند. این نماینده مجلس با بیان اینكه در تجمع روز سه شنبه توهین‌های زیادی به رییس مجلس و سایر نمایندگان اصولگرا شد، خطاب به لاریجانی گفت: آیا این رسم اصولگرایی است؟ مگر شما رییس فراكسیون اصولگرایان مجلس نیستید؟ دلخوش گفت: چطورمی شود كه احزاب باید برای راهپیمایی مجوز بگیرند ولی اینجا در پشت پرده برای افراد ناهار تهیه می‌كنند، آب میوه تهیه می‌كنند، اتوبوس و مینی بوس می‌آورند و بلندگو می‌آورند و جلوی مجلس 150 نفر را به اسم كل ملت جمع می‌كنند.(3)
رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه مجلس نسبت به شعارهای داده شده در تجمع روز سه شنبه علیه نمایندگان به شدت انتقاد كرد و آن را خلاف شان قوه مقننه دانست به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در ابتدای مجلس با اشاره به تجمع روز سه شنبه اظهار داشت: شعارهایی كه روز سه شنبه در اجتماع برخی عزیزان بسیجی دانشجو در جلوی مجلس مطرح كردند به هیچ وجه با مصالح نظام و ادب اسلامی سازگار نبود، شعارهایی كه به این جانب داده شد قاعدتاً حجت شرعی دارند و بنده مسئله‌ای با آن بیانات ندارم و آن را باید بین بنده و خدا باشد، اما توهین به یك نهاد مهم و یك قوه كشور از سه قوه نه سنت امام (ره) بود و نه رای و مسلك رهبر معظم انقلاب.
رییس مجلس تصریح كرد: ملاحظه می‌كنید كه شعارهایی مانند «وای بر این مجلس جاسبی گرا»،«مجلس بی كفایت حمایت حمایت»،«وكیل جاسبی گرا استعفا استعفا»،«مجلس اشرافیت مایه‌ی ننگ ملت»،«نماینده جاهلی نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم»،«خانه ملت ننگ ملت»،«مجلس بی ولایت تعطیل باید گردد»،«مافیا–مجلس پیوندتان مبارك» و «مرگ بر منافق» سرداده شد و تابلوی كیف انگلیسی را نیز برای توهین به مجلس آوردند.لاریجانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت:دوستان عزیز این شعارها و متاسفانه مطالب موهن دیگر در بنرها چیزی نبود كه مخفی بماند زیرا در منظر تمام رسانه‌های خارجی و داخلی این اقدامات صورت گرفت، آیا درست است قوه مقننه كشور كه مفتخر به اسلامی بودن ولایی بودن است این گونه در معرض ناسزا و دشمنان قرار گیرد. رییس قوه مقننه اظهار داشت این مجلس را متهم به كیف انگلیسی بودن می‌كنید و متهم به بی ولایتی و تهدید به تعطیلی می‌كنید».(4)

پی نوشت ها:
1- «طلیعه انقلاب اسلامی»، صفحه 67 تا 88
2- «مختصر حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران»، دكتر حسین مهرپور، صفحه 67
3- «روزنامه آرمان»، 3/4/89، صفحه 7
4- همان، صفحه 2

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا